Cyklen

EU Cykelrejser

Cyklen

For din egen, og ikke mindst for de andres sikkerheds skyld, bør du inden afrejse sørge for, at din cykel fungerer optimalt,
inden du kaster dig ud på en nedkørsel i bjergene – en fejl eller teknisk defekt kan blive katastrofal.

Bremserne skal efterses.

Bremseklodserne skal have godt med belægning tilbage, uanset om du kører med bremseklør eller skivebremser. Dine bremsekabler må ikke være den mindste smule flossede, og det er heller ikke godt, hvis de er fjedrende. Det kan blive katastrofalt for dig, hvis bremserne svigter på en nedkørsel pga. et knækket kabel! Det er en god idé at sætte nye kabler og klodser på cyklen, inden turen i bjergene starter, så er du sikker på, at tingene fungerer. Check også dine fælge at de ikke er slidte af at bremse (ikke nødvendigt hvis du kører med skivebremser). Det kan ske, at siderne på fælgene er for tyndslidte, hvis man har bremset meget – og haft hjulene længe. Det kan få katastrofale konsekvenser, hvis en fælg revner/flækker og i særdeleshed på en nedkørsel.

Når man kører opad i længere tid rykker man sig automatisk en smule længere tilbage på sadlen. Salve eller buksefedt skal man i den forbindelse huske, så ”bagdelen” kan holde til de mange timer i sadlen.

To flaskestativer er et “must”, når man kører i bjergene, hvor man behøver meget væske.

Tophastigheder, gennemsnitshastighed og kørte antal kilometer er noget man gerne vil kunne fortælle om, når man kommer hjem til klubben igen. Derfor er det en god ide med en cykelcomputer på sin cykel. Det giver altid nogle spændende diskussioner/samtaler.

Gearet skal også “trimmes” til bjergene. Det betyder bl.a., at man skal have monteret en krans bag på med tandhjul af en størrelse, som passer til dig. Det samme gælder foran. Som hovedregel er det altid bedre at have et gear for meget i den lette ende af geartabellen end et for meget i den tunge! Husk også at man skal sætte en ny kæde på, når man sætter ny krans på cyklen. Ellers vil kæden “kamme” over, da den er mere slidt end den nye krans.

Dæk og slanger, anbefaler vi, er nye/næsten nye, og der må ikke/helst ikke være ”skår” i dine dæk. Dine slanger, anbefaler vi, er helt almindelige slanger og absolut ikke latex eller letvægtsslanger.

Dæklapper, ekstra slanger og værktøj vil være en fordel at have i en lille sadeltaske monteret under sadlen. De kan købes hos alle cykelhandlere. Man kan hos mange cykelhandlere også få et multiværktøj, der kan alt lige fra at skille kæden ad til at skrue bolte fast.

Vejret i bjergene kan skifte meget hurtigt, og det betyder, at man kan komme ud for regn, selvom det ser ud til sol hele dagen. Derfor er det vigtigt, at man ikke møder op med slikdæk uden mønster eller dæk med ”skår” i. Det er livsfarligt at køre nedad bjergene i regnvejr på dæk uden mønster, da vejene kan være spejlglatte.